جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی نوعی جراحی درمانی است که با هدف صاف کردن تیغه بینی یا سپتوم و رفع مشکلات تنفسی ناشی از آن انجام می شود.

تیغه بینی که به آن سپتوم گفته می شود ممکن است به طور مادرزادی در فرد دچار کجی و انحراف بوده یا امکان دارد این عارضه در اثر یک آسیب یا تصادف در او ایجاد شده باشد.

جراحی انحراف بینی

عوارض ناشی از انحراف بینی

کج بودن سپتوم در فرد مشکلات بسیاری به وجود می آورد که عبارتنداز:

• انسداد هر دو سوراخ بینی یا یکی از آن ها
  • خونریزی مکرر بینی
  • عفونت های مکرر سینوسی
  • اختناق گاهاً یک طرفه بینی
  • تنفس پر سر و صدا هنگام خواب
  • ترشحات پشت بینی، درد صورت و سردرد که همیشگی نبوده و گاهی اوقات بروز می کنند.

تشخیص انحراف بینی

دکتر مجتبی سهراب پور ، جراح بینی شیراز  برای تشخیص انحراف بینی ابتدا سوابق شما را مورد بررسی قرار داده، معاینه تان می کند و در صورت لزوم از آندوسکوپ که متشکل از لوله ای نازک و بلند بوده و در قسمت انتهایی آن یک لامپ نوری کوچک تعبیه شده است به منظور بررسی دقیق تر بینی بهره می گیرد.

در برخی از موارد نادر انسداد و خونریزی بینی نشانه حضور یک تومور در بینی می باشد.

نحوه انجام عمل جراحی انحراف بینی

ساختار سپتوم به گونه ای است که قسمت جلویی آن ار غضروف و قسمت عمیق تر از بافت استخوانی تشکیل شده و درون بینی به وسیله غشای مخاطی پوشانده شده است.

برای درمان انحراف بینی در لایه پوششی جلوی بینی جایی که می توان آن را با انگشت لمس کرد برشی کوچک ایجاد می شود.

در مواردی که انحراف در قسمت عقب تر بینی باشد برای درمان آن از آندوسکوپ استفاده شده، غشای مخاطی آن توسط ابزارهای مخصوص کنار زده شده و به این ترتیب ناحیه دچار انحراف در دسترس قرار می گیرد.

دکتر مجتبی سهراب پور تمام تلاش خود را می کند تا هیچگونه برش ناخواسته و اضافی در لایه سپتوم ایجاد نشود.

پس از حذف بخش های دارای انحراف، بخش های باقی مانده به وسیله تکنیک های خاصی صاف شده و در نهایت مخاط بینی و لایه های پوششی آن به موقعیت اصلی خود باز می گردند.

در آخر برای دوختن استخوان و غضروف سپتوم به غشاء مخاطی از بخیه جذبی بهره گرفته می شود.

عمل انحراف بینی با لیزر

” درمان کجی بینی بدون عمل ” و ” جراحی انحراف بینی با لیزر “ از عناوین تبلیغاتی هستند که سایت ها برای افزایش بازدید خود و همچنین جذب بیمار برای جراحان بینی مورد استفاده قرار می دهند و باید گفت که تاثیری در برطرف کردن مشکل کجی سپتوم ندارند.

بعد از عمل انحراف بینی چه باید کرد ؟

فرد معمولاً در همان روز و بعد از رفع آثار مواد بیهوشی مرخص می شود.

احساس کمی درد بعد از جراحی انحراف بینی طبیعی بوده و فرد برای تسکین درد خود تنها مجاز به مصرف مسکن هایی می باشد که پزشک برای او تجویز کرده است.

دکتر مجتبی سهراب پور در جلسه مشاوره پیش از جراحی تمامی مراقبت هایی که باید بعد از عمل انحراف بینی رعایت کنید را خدمت تان توضیح خواهند داد.