پولیپ بینی

پولیپ بینی توده ای نرم ، غیر قابل لمس و غیر سرطانی بوده که در مسیر بینی یا سینوس ها قرار گرفته است ؛ علت بروز این توده ها می تواند ناشی از آسم ، آلرژی ، عفونت ، حساسیت نسبت به مواد مخدر و از این قبیل موارد باشد.

در صورتی که اندازه پولیپ کوچک باشد ، ممکن است علائم و نشانه ای نیز نداشته باشد ؛ اما توده های بزرگتر مسیر بینی را مسدود کرده و منجر به بروز مشکلات بسیاری همچون کاهش یا عدم حس بویایی ، عفونت مکرر ، آبریزش بینی ، گرفتگی مداوم بینی ، مشکلات تنفسی ، احساس درد در نواحی سر و صورت و غیره می شوند.

پولیپ بینی

درمان پوليپ بيني

هدف از درمان پولیپ بینی ، کوچک کردن سایز و در نهایت از بین بردن آن ها است ؛ پزشک به منظور این کار از دو روش کمک می گیرد : درمان دارویی یا انجام جراحی.

در صورتی که بیمار نتایج مطلوب از روش دارویی را دریافت نکند ، پزشک انجام جراحی را پشنهاد می دهد.

یکی از نکات بسیار مهم در این باره می باشد که درمان پوليپ بيني ، از عود مجدد آن جلوگیری نمی کند ؛ بنابراین می توان گفت امکان بازگشت پوليپ بيني ، در هر زمان پس از درمان وجود دارد.

لازم به ذکر است جراحی پولیپ بینی را می توان همزمان با جراحی زیبایی بینی انجام داد.

بعد از جراحی پوليپ بيني چه باید کرد ؟

• نسبت به مصرف منظم و مرتب داروهای تجویزی پزشک ، دقت کرده و سهل انگاری نکنید.
  • به منظور کاهش تورم و کبودی ناشی از جراحی بینی ، می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید ؛ هم چنین مصرف آب آناناس و آب کرفس نیز موجب کاهش کبودی و تورم های بروز یافته می شود.
  • از فین کردن خودداری کنید.
  • از خوابیدن به صورت دمر یا بر روی پهلو اجتناب کرده و به طور طاق باز بخوابید ؛ چرا که باید از وارد شدن فشار به بینی و صورت جلوگیری کنید.
  • در روزهای ابتدایی پس از جراحی پولیپ بینی ، مواد غذایی نرم و آبکی را در رژیم غذایی خود قرار داده و از مصرف مواد غذایی سفت که نیاز به جویدن طولانی مدت دارند ، خودداری نمایید.

هزینه عمل پولیپ بینی

هزینه عمل پولیپ بینی ، پس از انجام معاینات مورد نیاز و بررسی پارامترهای بسیاری توسط پزشک مشخص شده و در هر فرد نیز متغیر می باشد ؛ بنابراین به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این باره به جراح بینی مراجعه نمایید.