گونه گذاری

در اثر افزایش سن، گونه ها با کاهش حجم توده استخوانی و جابجایی چربی ها مواجه می شوند و برجستگی آن ها کاهش می یابد. گونه گذاری با پروتز یا پیوند گرفت استخوانی می تواند حجم مناسبی برای گونه ها فراهم آورد. پروتز گونه علاوه بر افزایش زیبایی چهره می تواند فرم متوازن و متعادلی به صورت ببخشد.

به طور مثال افرادی که از صورت هایی کاملا کشیده برخوردارند با انجام پروتز گونه می توانند ، به عرض صورت خود افزوده و هارمونی و هماهنگی بیشتری در چهره خود ایجاد نمایند.

همچنین افرادی که استخوان گونه شان صاف و مسطح است یا اصطلاحا به طور کامل شکل نگرفته می توانند با گونه گذاری ، فرم صورت خود را اصلاح نمایند.

افتادگی و شل شدگی گونه ها که با بالا رفتن سن رخ می دهد نیز با گونه گذاری قابل اصلاح می باشد.

کاندیدای گونه گذاری

کسانی که قصد انجام گونه گذاری دارند ، باید از شرایط زیر برخوردار باشند :

• در سلامت جسمی و فیزیکی کامل باشند.
  • از نتایج جراحی انتظاراتی معقولانه داشته باشند.
  • حتما قبل از جراحی با جراح پلاستیک جلسه مشاوره داشته باشند ، چرا که این کار برای تصمیم گیری بهتر نسبت به اقدام به انجام این جراحی کمک شایانی به شما می کند.

ناحیه مناسب کاشت گونه

1. بر روی استخوان گونه : پروتز مستقیما بر روی استخوان گونه کار گذاشته می شود و سبب ایجاد برجستگی بیشتر بر روی گونه شده و همچنین باعث بالا رفتن گونه ها نیز می شود.
  2. زیر استخوان گونه : این نوع از پروتزها ، دقیقا زیر استخوان گونه کار گذاشته می شوند و سبب رفع تورفتگی صورت می شوند ، بعلاوه موجب برجستگی گونه ها نیز می شوند.
  3. ترکیبی : این نوع از پروتزها هم بر روی استخوان گونه قرار گرفته و هم بخش زیرین گونه را می پوشانند ، لذا به صورت همزمان سبب برجستگی گونه ها و رفع لاغری و تورفتگی صورت می شوند.

پروتز گونه چگونه کاشته می شود ؟

این جراحی می تواند تحت بیهوشی عمومی ، بیهوشی موضعی یا بی حسی انجام پذیرد که جراح در جلسه مشاوره قبل از عمل در مورد نحوه آن با شما مشورت می نماید.

در طول جراحی ، برشی کوچک نزدیک به گونه و در بخش داخلی دهان ایجاد می گردد و پس از آن پروتز گونه از طریق آن بر روی استخوان گونه قرار می گیرد.

با بکارگیری این تکنیک ، هیچ نوع جای زخمی بر روی صورت باقی نمی ماند.

توجه داشته باشید که در برخی موارد نیز ، پروتز گونه از طریق برشی که در داخل پلک تحتانی ایجاد شده وارد موقعیت مورد نظر شده و بر روی گونه بیمار قرار داده می شود.

جنس پروتز گونه

پروتز گونه معمولا از جنس سیلیکون یا موادی می باشد که ضرری برای بدن نداشته و با بدن سازگار باشد.

در برخی موارد از پیوند گرفت استخونی نیز استفاده می شود و به منظور پیوند استخوان از استخوان لگن استفاده می شود.

عوارض گونه گذاری چیست ؟

در صورتی که این روش توسط پزشک حاذق و مجرب انجام شود با عوارض خاصی برای فرد همراه نخواهد بود.

تنها عارضه ناشی از این روش بروز مقداری تورم، درد، التهاب و کبودی می باشد که آن هم موقتی بوده و به تدریج از شدت این عوارض کم شده و بعد از مدتی به طور کامل رفع می شود.

با وجود اینکه امروزه با پیشرفت تکنولوژی از روش های جراحی پیشرفته استفاده شده و این امر تاثیر بسزایی در جلوگیری از به وجود آمدن خون مردگی و ورم دارد ؛ ولی باز هم مقداری ورم و کبودی که میزان آن در هر فرد و با توجه به فاکتورهای بسیار همچون ویژگی های بدنی متفاوت می باشد در افراد بروز خواهد کرد.

در رابطه با درد بعد از پروتز باید بگوییم که میزان این درد بسیار خفیف بوده و کاملاً قابل تحمل است با این حال ممکن است برخی افراد درد شدیدتری داشته باشند که در این صورت می توانند آن را با مصرف مسکن هایی که پزشک برای شان تجویز می کنند تسکین دهند.

گونه گذاری

خطرات جدی گونه گذاری چیست ؟

چنانچه قبل از جراحی زمان لازم را برای انتخاب پزشک خود صرف نکرده و پزشکی را انتخاب کنید که از مهارت و تجربه لازم برای انجام این جراحی برخوردار نباشد با وجود ایمن بودن این روش ممکن است دچار عوارضی جدی شوید که بروز آن ها بسیار نادر می باشد. البته باید بگوییم که در برخی موارد این عوارض به دلیل عدم رعایت مراقبت های بعد از گونه گذاری توسط خود فرد، اتفاق می افتد.

• بروز عفونت : می توان با روش هایی همچون استفاده از دهان شویه های ضدعفونی کننده و همچنین شستن بدن با محلول های ضدعفونی کننده از بروز عفونت تا حد زیادی پیشگیری کرد.

پزشک به منظور جلوگیری از بروز عفونت یک دوره مصرف آنتی بیوتیک را نیز برای شما تجویز می نماید.

• حرکت نمودن پروتز : بخیه هایی که ایجاد می شود موجب جلوگیری از جابجایی پروتز در داخل گونه می گردد اما گاهی اوقات ممکن است در موقعیت پروتز جابجایی مختصری اتفاق بیافتد. در چنین شرایطی ممکن است برای تصحیح موقعیت پروتز به یک عمل دیگر نیاز باشد.

دوره نقاهت پس از گونه گذاری

1. بعد از گونه گذاری ، پزشک تمامی توصیه های لازم جهت سپری نمودن دوره نقاهت را در اختیار بیماران خود قرار می دهد تا بیماران بتوانند به خوبی این دوران را از سر بگذرانند.
  2. بدین منظور توصیه می شود پس از ترخیص ، در منزل استراحت کافی داشته باشند.
  3. بیماران می توانند حدودا یک هفته پس از جراحی به انجام فعالیت های قبلی خود بپردازند ، اما باید خاطر نشان نمود که انجام ورزش های سنگین تا 6 هفته ممنوع می باشد.
  4. بیماران بلافاصله پس از رفع تورم ناحیه جراحی ، تغییرات ایجاد شده در صورت خود را مشاهده خواهند نمود.

در خاتمه لازم به ذکر است از آنجا که شرایط هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است ، نتیجه جراحی نیز در هر فرد متفاوت خواهد بود ، لذا پزشک معالج در جلسه مشاوره قبل از عمل در مورد نتایج جراحی و اجتناب از توقعات نامعقول به شرح بیان توضیحات کافی برای بیماران خود می پردازد.

دیگر مراقبت های بعد از گونـه گذاری

• بعد از گذشت 48 ساعت مجاز به استحمام کردن می باشید.
  • حداقل به مدت 1 سال از برنزه کردن بدن با روش های مختلف همچون گرفتن حمام آفتاب و سولاریوم خودداری کنید.
  • از قرارگیری طولانی مدت در وان و همچنین شنا کردن به مدت 4 تا 6 هفته بپرهیزید.